W dniach od 16. Do 23. marca uczniowie klas siódmych Szkół Podstawowych z terenu Gminy Wicko mieli okazję brać udział w zagranicznym kursie języka angielskiego w całości sfinansowanym przez Gminę Wicko.. Podczas pobytu w Holandii uczniowie intensywnie uczyli się języka angielskiego w naturalnym środowisku, obcowali z naturą podczas zajęć na świeżym powietrzu oraz poznawali holenderską kulturę i architekturę. Organizacją przejazdu autokarem do miejscowości Noordwijk, zakwaterowaniem, przeprowadzeniem zajęć z języka angielskiego oraz animacji zajęła się Agencja Artystyczno Turystyczna Przygoda z Lęborka. W czasie wolnym zorganizowano również zwiedzanie Amsterdamu i Noordwijk z miejscowym przewodnikiem oraz wizytę w prestiżowym liceum i oddziale polskiej szkoły w Hadze. Łącznie z trzech szkół z wyjazdu skorzystało 45 dzieci. Opiekunami młodzieży ze Szkoły Podstawowej w Wicku byli nauczyciele Marta Tandek i Grzegorz Piećko. Uczniowie ze Szkoły Podstawowej w Szczenurzy podlegali opiece nauczycielki Ewy Bucholc, a opiekunem siódmoklasistów ze Szkoły Podstawowej w Maszewku był nauczyciel Dariusz Górny.
Podróż autokarem z Wicka do Noordwijk, wraz z postojem na obiad w restauracji Mc Donald w Niemczech, trwała około 15 godzin.
Uczniowie wraz z opiekunami, nauczycielami i organizatorami wyjazdu zakwaterowali się w Hostelu Stayokay w nadmorskiej miejscowości Noordwijk.
W hostelu zapewniono nam śniadania i obiadokolacje w formie bufetu, a lunch dostarczany był przez firmę cateringową. Dzieci również otrzymywały drugie śniadanie w formie przekąski.
Lekcje z języka angielskiego w wymiarze do pięciu godzin dziennie przeprowadzane były przez native speakera z Wielkiej Brytanii Panią Helen oraz wykwalifikowaną nauczycielkę języka angielskiego Panią Kingę. Animacje w języku polskim i angielskim prowadziła Pani Klaudia z biura podróży Przygoda. Zajęcia odbywały się w grupach piętnastoosobowych.
Zajęcia w plenerze koordynowane były przez harcmistrza- Pana Michała. Atrakcyjne zabawy na świeżym powietrzu przeprowadzone były w formie spacerów po plaży, wycieczek rowerowych, gier terenowych, tańców integracyjnych oraz gier boiskowych.
Podczas gry terenowej grupy wykonywały zadania na punkty i rywalizowały ze sobą na czas. Pytania i zadania rozwiązywane były w języku angielskim. Przydatna była zdolność czytania mapy, rozszyfrowania alfabetu morsa oraz umiejętność współpracy w grupie.
Podczas spacerów i wycieczek rowerowych można było zaobserwować i podziwiać piękno budzącej się wiosną przyrody. Holandia słynie przede wszystkim z hodowli przepięknych, kolorowych kwiatów, a podczas naszego pobytu w pełni rozkwitu były żonkile i hiacynty oraz rozpoczynał się sezon na tulipany.
Piękna, wiosenna pogoda dopisała podczas spaceru po miasteczku Noordwijk, gdzie młodzież miała okazję zapoznać się z nadmorską architekturą miasteczka oraz skosztować pysznych lokalnych lodów. Zarówno w lodziarni, jako i w sklepie z pamiątkami, uczniowie samodzielnie robili zakupy dogadując się w języku angielskim.
W Hadze młodzież z Gminy Wicko spotkała się z uczniami oddziału polskiej szkoły podstawowej oraz miała możliwość zobaczyć prestiżową szkołę Hofstad Lyceum, która należy do szkół stowarzyszonych UNESCO. Dyrektor szkoły osobiście oprowadził nas po klasopracowniach, korytarzach i auli, opowiedział historię i przedstawił ideę liceum. Nasi uczniowie byli pod wrażeniem bogato wyposażonych sal, zaawansowanej technologii, różnorodności kultur i ekologicznych rozwiązań zastosowanych w szkole.
Stolica Holandii, cosmopolityczny Amsterdam, była jedną z największych atrakcji wyjazdu. Miasto kanałów, kamienic, rowerów i tramwajów zachwyciło wszystkich uczestników wycieczki.
Podczas zaplanowanego czasu na zwiedzanie miasta uczniowie wzięli udział w prezentacji „Polskie ślady w Amsterdamie”, podczas której poznali historyczne powiązania Polski z Holandią. Polka mieszkająca w Holandii oprowadziła grupy po najbardziej charakterystycznych miejscach w stolicy oraz przybliżyła nam historię tego miasta. Młodzież miała również czas na kupno pamiątek i przekąsek na drogę powrotną do Polski oraz swobodny spacer w centrum miasta.
Podczas oprowadzania po mieście uczniowie dowiedzieli się między innymi o jego położeniu poniżej poziomu morza, technologii budowy domów, podobieństwa zabudowy do architektury Gdańska. Przechodząc przez drogę trzeba było bardzo uważać na nadjeżdżające z każdej strony rowery i tramwaje. Urok miasta dopełnia sieć kanałów i pływających po nich gondoli, co skłoniło nas do wykonania wielu pamiątkowych zdjęć na ich tle.
Architektura starego miasta pozwalała za każdym rogiem odkrywać ciekawe budynki i urokliwe uliczki, wypełnione zaparkowanymi rowerami. Miasto wywarło na wszystkich ogromne wrażenie, wielu uczniów wyraziło chęć ponownego odwiedzenia Amsterdamu w przyszłości, a co niektórzy deklarowali chęć przeprowadzki do Holandii.
Pełni wrażeń po zwiedzaniu Amsterdamu uczniowie udali się w podróż powrotną do Polski.
Tekst: Marta Tandek, Grzegorz Piećko
Zdjęcia: Marta Tandek, Dariusz Górny